torstai 29. marraskuuta 2007

Älä osta banaaninkuljetusrasiaa! Elä!

Huomenna 30.11.2007 vietetään kansainvälistä "Älä osta mitään" -teemapäivää, jonka ideana on saada ihmiset edes päivän ajaksi miettimään kulutustottumuksiaan. Olisiko mahdollista olla yksi päivä ostamatta mitään aineellista tuotetta?

Teemapäivä on saanut myös omat nettisivut: http://www.alaosta.fi/ (toimii myös ääkkösten kanssa http://www.äläosta.fi/). Sivustolta löytyy mielenkiintoista lisätietoa, mm. ideoita aineettomista lahjoista ja ajanvietteestä ilman kulutushysteriaa. Lähipäivinä sinne avautuu myös Floobs-tekniikalla koostettu ÄOM-TV (nettisivun http://www.floobs.fi/ avulla floobaajat eli flooberit ovat syyskuusta lähtien voineet perustaa nettiin oman sosiaalisen televisioaseman, joka tarjoaa aika paljon erilaisiakin mahdollisuuksia kuin YouTube).

Tänä vuonna myös julkkikset ovat näyttävästi mukana teemapäivän vietossa. "Anna Abreu, HIM ja PMMP kulutuskriittisen teemapäivän kasvoina" otsikoi Helsingin Sanomat. Julkkisten teemapäiväterveisiä voi käydä kurkkaamassa nettisivulla http://www.myspace.com/alaosta. Tosin tässä tulee hieman sellainen olo, että ovatkohan laulajat tuolla edistämässä omaa levymyyntiään? Ärsyttävää epäillä. Moni on varmasti mukana aidosti sydämestään. Kuitenkin sivulla näkyy myös suoranaista levyjen mainostamista. (Facebook-naamakirjaankin päivä on löytänyt tiensä: http://www.alaosta.fi/fb. Tässäkin siis mainonta, naamakirjan jatkuva rummutus lehdistössä, on tehnyt tehtävänsä.)

Tänä vuonna "Älä osta mitään" -päivän eritysteemana on "Älä osta mielikuvaa - huuhtele ajatuksesi!". Tällä halutaan ilmeisesti kiinnittää huomiota mielikuvamainontaan, jossa pyritään luomaan kuluttajille tarpeita. Monesta tuotteesta tehdään mainonnan avulla hyvin tärkeä, vaikkei kukaan tuotetta ehkä oikeasti tarvitsisikaan. Tärkeää olisikin miettiä itse, voinko hyvin tulla toimeen ilman kaikkea krääsää!

Suomen Luonnonsuojeluliitto on jo vuodesta 2000 alkaen valinnut yleisöäänestyksellä turhakkeita, joita ilman pärjää mainiosti. Tämän vuoden tulokset julkaistaan joulukuun alussa, ilmeisesti 3.12. Aiempina vuosina turhakkeiksi on valittu lehtipuhallin, vaipankätkijä, ulkomainen pullovesi (itsekin olen pulloveden turhuudesta blogannut), hampurilaisaterian kylkiäiset, juotava jugurtti, citymaasturi ja kahdet puhelinluettelot.

Turhakelistaa on jokaisen helppo jatkaa itsekin: banaaninkuljetusrasia, hopeoitu samppanjavispilä, hammaslankateline, keitetyn kananmunan kuorenrikkoja, valmis lettutaikina muovipullossa, popcorn-kone jne. jne. Mieluummin elän ja käyn vaikka teatterissa kuin hukun kaikkeen tavaraan ja samalla huonoon omaantuntoon luonnonvarojen kuluttamisesta.

Kannattaa tutustua myös kaventajien sivustoon http://www.kaventajat.fi/ (ei siis keventäjät, tämä on eri asia; kaventaminen tarkoittaa kuluttamisen aiheuttamien haittavaikutusten pienentämistä). Sivustolta löytyy mm. testi oman kuluttajaprofiilin määrittämiseksi ja näin joulukuun alkaessa ajankohtainen virtuaalinen nettijoulukalenteri.

Hauska aiheeseen liittyvä sivusto on myös http://www.mainoskupla.fi/, josta löytyy ns. vastamainoksia. Ne jäljittelevät oikeita mainoksia, mutta niiden sanoma on täysin erilainen. Lisää hykerryttäviä vastamainoksia löytyy Voima-lehden sivulta http://www.voima.fi/adbusters/adbusters.html .

Tänään Hesarin nettiuutisissa julkaistun uuden tutkimuksen mukaan tuotteiden valmistaminen kierrätysmateriaaleistakaan ei aina vähennä ilmastokuormitusta, vaikka kierrätys muuten onkin kannatettava ja luonnonvaroja vähemmän rasittava vaihtoehto aina neitseellisen materiaalin käyttämiselle. Vietetään siis aikaa mieluummin vaikka hauskoihin antimainoksiin tutustumalla kuin muovikrääsää (eikä siinä vielä kaikki: kaupanpäälle iso kasa muovista pakkausjätettä) ja takuuturhakkeita ostamalla...

Ei kommentteja: